Gå til hovedinnhold

Blogg 1 "Literacy"

Blogg 1
«Literacy» hvilke utfordringer gir det minoritetsspråklige barn i dag?
Literacy er egentlig et engelsk begrep som er kommet inn i det norske språket, og kan oversettes som skriftspråklig kompetanse. Hva betyr egentlig skriftspråklig kompetanse? Det handler om både lese- og skrivekompetanse, som en man se på det som en helhetlig kompetanse hos menneske. Det er forsket på den skriftspråklige kompetansen globalt sett i de senere årene. Hvorfor ble det forsket på hvordan kompetansen var i alle aldersgrupper, og hva kunne gjøres for å bedre den? Spørsmålet om hvem skulle ha ansvaret for å utvilkle den skriftspråklige kompetansen? Noen mente utdanningsinstitusjonene skulle ta ansvaret for det, men hvem er utdanningsinstitusjoner og på hvilken arena skulle det gjøres på? Mange mente at formålet med å forske på literacy, var at det påvirket menneskets evne til å kommunisere i en stadig mer komplisert verden. Forskning viser også at uten lese- og skrivekompetansen så er det vanskelig å fungere i samfunnet. Å skrivekunne handler om å kommunisere i forskjellige former i den verden vi er i, hvordan vi ser på naturen, relasjonsbygging med individer også hva vi leser og skriver om verden. Mangler vi den kunnskapen så vil vi kanskje miste forståelsen av det moderne samfunnet og de utfordringene vi blir stilt ovenfor. Det gjelder både det kulturelle mangfoldet, rettigheter og plikter i samfunnet både lokalt og globalt. Visst det muntlige og skriftlige språket betyr så mye i hverdagen vår, hvordan er det da for immigranter og deres barn å kunne forstå å fungere i en annen del av verden er opphavslandet. Skulle de hatt bedre rettigheter eller muligheter for å lære seg språket i barnehagen med en begynneropplæring tidlig. Noen ord kan heller ikke oversettes direkte, hva da? Man vet også at leseforståelsen blant norske barn også er lav, og da mangler etter hvert de også begrep som er naturlig at de skulle ha i språket sitt. Har vi kunnskap nok til å øke den skriftspråklige kompetansen i samfunnet når flere minoriteter kommer til sine nye land og utfordringen med å lære samfunnet å kjenne henger sammen med lese- og skrivekompetansen? Hva kan en gjøre med de utfordringene? Kilder: Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning: http://www.skrivesenteret.no/ «Leseforståelse lesing i kunnskapsamfunnet – teori og praksis», Ivar Bråten m.flere (2016) 

Kommentarer

  1. Velkommen i bloggfellesskapet vårt!

    SvarSlett
  2. Hei Solbjørg!
    Du skriver og refererer til flere gode og aktuelle spørsmål, og avslutter med å spørre om hva man kan gjøre med utfordringer i forbindelse med minoritetsspråklige. Jeg tenker at for eksempel du, gjennom din lærergjerning og dine norskstudier, allerede bidrar godt ved at du engasjerer deg, stiller spørsmål og skaper fokus via blogging.
    Lykke til videre:)
    Hilsen Karen Linn

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Meg selv

Jeg heter Solbjørg, bor på Lillehammer og er ny på bloggsidene her. Jobber som lærer i ungdomsskolen, og trives veldig godt med det. Har flere barnebarn som jeg prøver å bruke mest mulig tid sammen med. I fritiden er jeg mye ute i naturen, i denne årstiden går jeg på ski, men ellers i året tar jeg bena fatt eller på sykkel. Skal studere norsk i vår og det gleder jeg med til, da jeg ønsker å bli en bedre lærer og kunne lage varierte undervisningsopplegg.